+31(0)6 229 72723 | +31(0)6 533 13066 events@eventsincompany.nl

Het was begin vorig jaar voor alle partijen even wennen om van een fysiek evenement een online variant te maken, maar in de zakelijke markt is deze stap blijkbaar toch sneller gemaakt. 

2020 was voor ons een prima jaar ondanks dat de evenementenbranche getroffen is door corona. Als EVENTS in Company hebben wij mooie opdrachten gedaan en bijna alles online. 

Landelijk blijkt dat het aantal zakelijke evenementen in de tweede helft van 2020 niet ver achterblijft ten opzichte van die periode in het jaar ervoor. Het grote verschil is echter dat vrijwel alles online gebeurt. En de verwachting is dat deze trend zich doorzet omdat aan online events echt een aantal voordelen verbonden zijn:

  • Zo is het bereik van online events oneindig. Niet alleen op het moment zelf, maar ook achteraf. Het maximum aantal deelnemers wordt niet meer bepaald door de locatie grootte, maar door het programma en de software.
  • De kosten van een online event zijn vaak lager, zeker als je de kosten afzet tegen de grote(re) groep deelnemers die je bereikt. Het programma is korter, er zijn minder sprekers en je hebt geen kosten voor locatie, catering en staff.
  • Deelname aan een online event is laagdrempelig, meedoen is vaak goedkoper en makkelijker in te plannen in de agenda. Bovendien valt het ons op dat bij gebruik van goede interactie-tools deelnemers makkelijker reageren op een spreker, dan wanneer zij in de zaal achter een microfoon moeten gaan staan. Laagdrempeligheid heeft echter ook een nadeel. De no-show bij een online event is vaak hoger dan bij een fysieke variant.

De inhoud van een online event is bepalend voor het succes. Korte interessante sessies met toegevoegde waarde en vooral interactie met deelnemers om ze er persoonlijk bij te betrekken. We hebben gemerkt dat je bij online events rekening moet houden met enerzijds het feit dat je doelgroep vaak al de hele dag achter de computer zit en anderzijds dat het aanbod van concurrerende events groot is. Een goed uitgewerkt concept en heldere communicatie is daarom belangrijker dan ooit.

Het niveau van uitzenden is in de loop van 2020 enorm verbeterd. Gelukkig maar, want om de aandacht van deelnemers vast te houden en ze interactief te laten deelnemen, is ons inziens samenwerking met een professionele AV partner en een leverancier van interactieve tools belangrijk. Afgelopen jaar hebben wij met verschillende bedrijven in deze branche samengewerkt, waardoor wij klaar zijn voor een nieuw (online) event jaar!